ترکیب بندی در عکاسی رو از فیلم های خفن یاد بگیر

سارا منجزی در فیلم بزرگراه کارگردان میثم لطفعلی کالریست رضاصاد


 ترکیب بندی توی عکاسی خیلی مهمه. ترکیب بندی خوب باعث میشه عکس ها جذاب تر، گیراتر و معنی دارتر بشن.

یادگیری ترکیب بندی می تونه سخت باشه، ولی فیلم ها می تونن منبع خوبی برای الهام باشن. فیلم ها از ترکیب بندی برای ایجاد روایت، انتقال احساسات و ایجاد زیبایی استفاده می کنن.

قانون یک سوم

یکی از ساده ترین و موثرترین تکنیک های ترکیب بندی، قانون یک سومه. قانون یک سوم یه شبکه فرضی از خطوط رو روی تصویر اعمال می کنه. قرار دادن سوژه در امتداد این خطوط یا در تقاطع آنها می تونه به ایجاد یه حس تعادل و تعادل در تصویر کمک کنه.

مثال:

تو فیلم 2001: A Space Odyssey، استیون اسپیلبرگ از قانون یک سوم برای ایجاد ترکیب بندی های جذاب و معنی دار استفاده می کنه. مثلاً، تو صحنه ای که فضانوردان برای اولین بار به سیاهچاله نزدیک می شن، اسپیلبرگ سوژه های اصلی خودش رو در امتداد خطوط یک سوم قرار می ده. این باعث میشه حس تنش و هیجان توی تصویر ایجاد بشه.

خطوط راهنما

خطوط راهنما می تونن به هدایت چشم بیننده توی یه عکس کمک کنن. خطوط راهنما می تونن طبیعی یا مصنوعی باشن. خطوط طبیعی شامل خطوط افق، خطوط درختان یا خطوط رودخانه ها هستن. خطوط مصنوعی شامل خطوط راه آهن، خطوط پل ها یا خطوط ساختمان ها هستن.

مثال:

تو فیلم The Shawshank Redemption، کارگردان فرانک دارabont از خطوط راهنما برای ایجاد یه حس امید و آزادی استفاده می کنه. مثلاً، تو صحنه ای که اندی دوفرین از زندان فرار می کنه، او از خطوط راه آهن برای هدایت چشم بیننده به سمت آزادی استفاده می کنه.

تقارن

تقارن می تونه به ایجاد یه حس تعادل و زیبایی توی تصویر کمک کنه. تقارن می تونه طبیعی یا مصنوعی باشه. تقارن طبیعی شامل اشکال هندسی مانند دایره ها، مربع ها یا مثلث ها هسته. تقارن مصنوعی شامل عناصری هست که توسط انسان ساخته شدن، مانند ساختمان ها یا مجسمه ها.

مثال:

تو فیلم The Shining، استنلی کوبریک از تقارن برای ایجاد یه حس تنش و ترس استفاده می کنه. مثلاً، تو صحنه ای که خانواده تورنس به هتل Overlook می رسه، کوبریک از تقارن برای ایجاد یه احساس غیرعادی و ناراحت کننده استفاده می کنه.

تکرار

تکرار می تونه به ایجاد حس ریتم و حرکت توی تصویر کمک کنه. تکرار می تونه طبیعی یا مصنوعی باشه. تکرار طبیعی شامل الگوهای موجود در طبیعت مانند پرهای پرندگان یا برگ های درختان هسته. تکرار مصنوعی شامل عناصری هست که توسط انسان ساخته شدن، مانند الگوهای روی لباس یا نقاشی ها.

مثال:

تو فیلم Blade Runner، ریدلی اسکات از تکرار برای ایجاد یه حس آینده نگری و رازآلودگی استفاده می کنه. مثلاً، تو صحنه ای که ریک دکارد توی شهر لس آنجلس آینده نگر قدم می زنه، اسکات از تکرار ساختمان ها و چراغ ها برای ایجاد یه احساس سرد و بی روح استفاده می کنه.

نتیجه:

فیلم ها می تونن منبع خوبی برای الهام گرفتن از ترکیب بندی توی عکاسی باشن. با مشاهده فیلم ها و توجه به نحوه استفاده از ترکیب بندی، می تونی مهارت های ترکیب بندی خودت رو بهبود ببخشی و عکس های بهتری بگیری.

چند نکته برای الهام گرفتن از فیلم ها برای یادگیری ترکیب بندی در عکاسی:

  • به دنبال فیلم هایی باش که ترکیب بندی قوی دارن.
  • به عناصر ترکیب بندی مانند قانون یک سوم، خطوط راهنما، تقارن، تکرار و غیره توجه کن.
  • سعی کن ترکیب بندی هایی رو که توی فیلم ها می بینی، توی عکس های خودت تکرار کنی.

با تمرین و صبر، می تونی از فیلم ها برای یادگیری ترکیب بندی در عکاسی و ایجاد عکس هایی که از نظر بصری جذاب و معنی دار هستن استفاده کنی.

Comments